Після створення єдиної Православної Церкви України 15 грудня, Московський патріархат втратив канонічний статус і має право називатися лише як «Російська православна церква в Україні». Про це в ексклюзивному коментарі інтернет-виданню UA.News розповів виконавчий директор Центру прикладних політичних досліджень «Пента» Олександр Леонов.
На думку експерта, Об’єднавчий собор зі створення єдиної помісної Православної Церкви України є історичною подією, яка «як мінімум оформиться у параграф у підручниках з історії, і не лише українських». Водночас аналітик констатував наявність деяких технічних проблем у процесі проведення Собору, зокрема, його учасникам було досить важко знаходити компроміс, що підтвердив і президент Петро Порошенко.
Крім того, політолог констатував наявність у процедурі проведення Собору важливих моментів, на які мало хто звернув увагу.
«По-перше, важливо те, що це був не архієрейський, а помісний собор, в якому взяли участь і священники, і миряни. Таким чином Собор отримав, якщо провести аналогію, статус «референдуму» і була створена помісна церква, що дуже важко оскаржити. Слід сказати «дякую» і Константинополю за те, що він наполягав на дотриманні усіх процедур. По-друге, на відміну від Російської православної церкви та церков, які раніше діяли на території Україні, у Синоді єдиної церкви діятиме ротація. Це досить серйозний поштовх для того, аби церква не «бронзовіла» і щоб ієрархи були більш орієнтовані на розширення її впливу та служіння інтересам України. І це суттєво знижує можливості впливу держави на діяльність церкви. І по-третє, у порівнянні з іншими церквами на пост-радянському просторі, Православна церква України буде не просто однією з найбільших, а і фактично найпрогресивнішою. Тож є сподівання, що згодом, коли церква «стане на ноги», до неї почнуть приєднуватись інші ієрархи та парафії і вона перетвориться на центр впливу не лише на пострадянському просторі, а можливо, і на центр світового православ’я, яким колись була Київська метрополія»
Крім того, Олександр Леонов зазначив, що після Об’єднавчого собору, Московський патріархат більше не має права називатися «Українська православна церква».
«Патріарх Варфоломій ще раніше офіційно заявив, що Онуфрій втратив титул митрополита Київського. Віднині в Україні заснована й діє одна єдина «Православна Церква України». В чому тут досить важлива колізія? УПЦ Московського патріархату виникла як правонаступниця тієї Російської православної церкви, яка діяла в Україні за часів СРСР. Після здобуття Незалежності, ієрархи УПЦ МП часто називали свою церкву канонічною, переконували вірян, що УПЦ Київського патріархату та Українська автокефальна православна церква (УАПЦ) є неканонічними, що люди, які туди ходять, не отримують благодаті, і так далі. Після Об’єднавчого собору 15 грудня й отримання Томосу, УПЦ Московського патріархату більше не матиме права називатися «Українська православна церква», а може називатися лише як «Російська православна церква в Україні», оскільки повністю підзвітна Москві»
— Олександр Леонов, політолог
Говорячи про статус Києво-Печерської та Почаївської лавр, політолог назвав це питання «досить складним». На його думку, обидва монастирі мають перейти в користування новоствореної помісної церкви. Тим більше це актуально після того, як Московський патріархат втратив статус єдиної канонічної православної церкви в Україні.
Однак повернення лавр у власність Православної Церкви України, на думку Олександра Леонова, має відбуватися не силовим шляхом, а з використанням законних, юридичних інструментів.
«Немає жодного сумніву в тому, що Почаївська та Києво-Печерська лаври мають бути повернуті державі, як законному власнику, і потім передані в користування новоствореній Православній Церкві України. Однак на початку слід проаналізувати стан історичних та культурних цінностей, які перебувають на території монастирів. Вже є інформація, що можливо, якісь реліквії зникли, якісь були привезені чи замінені, і так далі. Проведення ось таких інвентаризацій дозволить ставити питання про відповідальність та відповідність структур, які зараз орендують лаври. Вочевидь, з одного боку, українці хочуть, аби питання з цими монастирями вирішилося якнайшвидше. Однак з іншого боку, мудріше буде вдатися до правових, юридичних і політичних кроків для повернення монастирів, адже в разі силового повернення, цим одразу ж скористається Росія та опоненти створення Православної Церкви України в інших церквах православного світу» — Олександр Леонов, політолог
Нагадаємо, 15 грудня Об’єднавчий собор зі створення помісної Української православної церкви, обрав її предстоятелем доктора наук з богослов’я, професора, митрополита Переяславського і Білоцерківського УПЦ Київського патріархату Епіфанія (Думенка). Його кандидатуру в другому турі підтримали 47 осіб, а митрополит Вінницький і Барський Симеон (УПЦ Московського патріархату) набрав 29 голосів.
До Синоду новоствореної церкви увійдуть 12 ієрархів. Митрополит Епіфаній, Філарет, Макарій і Симеон матимуть статус постійних членів, а решта дев’ять ієрархів будуть змінюватися кожні півроку на основі ротації. Постійно діючим кафедральним храмом Митрополита Київського та всієї України Епіфанія буде Михайлівський собор.
Архієпископ Євстратій (Зоря) зазначив, що предстоятель УПЦ Московського патріархату Онуфрій, після Об’єднавчого собору офіційно втратив титул митрополита Київського і всієї України.
Раніше стало відомо, що Московський патріархат незаконно отримав у користування приміщення лаври в Почаєві. 23 листопада Міністерство юстиції скасувало незаконну перереєстрацію споруд Почаївської Лаври на УПЦ МП. Патріарх Філарет заявив, що після надання Україні Томосу, Києво-Печерська і Почаївська лаври перейдуть під управління Києва.
Тим часом Міністерство культури розпочало перевірку святинь, розташованих у Києво-Печерській лаврі.